Światowy Okres Zniszczeń

.

Monument Kailasa, Groty w Elurze, Indie. Wyrzeźbiony, ok. 2700–2400 BC, w litej skale bazaltowej, której twardość jest podobna do twardości utwardzanej stali i wynosi 6,5 stopnia w skali twardości Mohsa. Wysokość monumentu: 30 m.  Powstała na skutek zniwelowania terenu wokół centralnej rzeźby skalnej, o ponad 30 m od góry do dołu. Aby wyrzeźbić monument musiano usunąć (wg UNESCO), ok. 250 000 ton skały. W Grotach Elury i Adźanty w Indiach, z których każda ciągnie się na przestrzeni kilku kilometrów, usunięto z bazaltowych wzniesień grubo ponad milion ton skały, pozostawiając nam fascynujące monumenty i struktury architektoniczne wyrzeźbione w litej skale. Tego rodzaju wyrzeźbienia były absolutnie niemożliwe do wykonania w starożytności i średniowieczu. Dlatego powinniśmy założyć, że epoka miękkich skał – rzeczywiście istniała. Źródła utrzymują, że monument został wyrzeźbiony w VIII w. Podają, że archeolodzy uważają, że skałę kuto trzema rodzajami dłut. Ale z czego były te dłuta – tego już nie podają. Stali w VIII w nie znano. A więc jakimi dlutami kuto bazaltowa skale? Źródła podają, że usunięto tu ok. 250 tys. ton litej bazaltowej skały. A więc czym usunięto?…  Some rights reserved by w3p706

Monument Kailasa, Groty w Elurze, Indie. Some rights reserved by Mskadu

Niedokończony Obelisk. Granit. Asuan, Egipt. 2009 r. Wybieranie urobku granitowej skały wykonywano z dziecinną łatwością. Około 2500 BC. Attribution 3.0 By: Olaf Tausch

Sigirija, Sri Lanka. Wydrążenia w litej skale granitowej wykonywano często bezładnie – „byle jak, byle gdzie i byle po co” – ponieważ oszczędność pracy nie liczyła się zupełnie. Some rights reserved by S J Pinkney

Sigirija, Sri Lanka. Wydrążenia w litej skale granitowej wykonywano często bezładnie – „byle jak, byle gdzie i byle po co” – ponieważ oszczędność pracy nie liczyła się zupełnie. Some rights reserved by travfotos

Petra, Jrdania. Kolosalne rzeźby w litej, miękkiej (ok. 2700–2500 BC), skale piaskowej. Some rights reserved by ianloic

Petra, Jordania. W pewnym pomencie nie można już było rzeźbić skały normalnie. W kontakcie z rylcem, skała zaczynała się literalnie topić. Nastąpił okres zniszczeń. Creative Commons Autor: de wan

Petra, Jordania. Ponieważ bogowie kazali ludziom zniszczyć to, co dotychczas zostało wyrzeźbione w skałach, nastąpiły ogólnoświatowe, celowe oszpecenia monumentów, wykonane w okresie zniszczeń, ok. 2500–2400 p.n.e. Normalna obróbka piaskowej skały stała się niemożliwa od ok. 2500 p.n.e. Podczas obróbki (kamiennym, lub metalowym rylcem), skała zaczyna się niejako „topić i piec” przybierając kolorowe zabarwienia. Kolorowa barwa skał monumentów w Petrze nie jest naturalna, lecz została  wykonana ręką człowieka w okresie zniszczeń. Creative Commons Autor: synnwang

Petra, Jrdania. W pewnym pomencie nie można już było rzeźbić skały normalnie. W kontakcie z rylcem, skała zaczynała się literalnie topić. Nastąpił okres zniszczeń. Some rights reserved by ianloic

Świątynia Wirupaksza w Hampi, Indie. Wysokość: 50 m. Zbudowana z neolitycznego betonu. Some rights reserved by Nomad Tales

Świątynia Wirupaksza w Hampi, Indie. Wysokość: 50 m. Zbudowana z neolitycznej cegły (widoczna na zdjęciu). Pokryta stosunkowo cienką warstwą betonowego tynku. Dolne fragmenty monumentu zostały pokryte tynkiem imitującym granitowe bloki. Źródła podają, że monumenty w Hampi pochodzą z XV w. Some rights reserved by jkwerner2

Hampi, Indie. Niedokończone formowanie (lepienie), monumentu z neolitycznego betonu. Najpierw formowano (lepiono), trzon monumentu neolitycznymi cegłami, następnie tynkowano monument betonem imitującym bloki skalne podobne do granitu. Prawdopodobnie wszystkie duże monumenty w Hampi zostały zbudowane z neolitycznej betonowej cegły, a następnie obłożone betonowym tynkiem. Creative Commons Autor: Wm Jas

●  Nieznana Epoka – logo

jerzy.kijewski@gmail.com

Reklamy

Informacje o Jerzy Kijewski

Anthropology, Archaeology, New York Born: May 16 1950 in Poland jerzy.kijewski@gmail.com
Ten wpis został opublikowany w kategorii Archeologia, Egipt, Karnak, Kontrowersje. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s